Thursday, October 03, 2013

Selamat Malam


“Kita berkenalan hanya dalam laman….,” telefonku berbunyi.
“Hello, Jack.”
“Hello Mad! Lu dekat mana? Apa maciam? Tarak keluar ini malam?,” kedengaran  suara sengau Mad acah-acah abang kawasan mengajak ku keluar lepak.
“Hey kawan, malam masih muda, pak imam baru angkat takbir, da nak ajak keluar? Lewat sikit la. Jumpa tempat biasa,” Balasku tenang.
Jack, antara teman rapatku. Dimana ada aku, Jack mesti ada.Begitu juga sebaliknya, kecuali masing-masing melepaskan hajat. Menjadi rutin hujung minggu kami bersama yang lain, keluar minum, karaoke, ronda-ronda pusing kota metropolitan Kuala Lumpur. Tipu besar kalau aku kata, hujung minggu aku berada dirumah, menonton cerekarama. Seingat aku zaman cerekerama ini, zaman sekolah rendah.Mak dengan ayah tak bagi keluar lewat malam takut jadi apa-apa dekat aku. Nak buat macam mana, satu-satunya anak lelaki dalam keluarga. Kira jadi harapan keluarga la.
Sesungguhnya zaman remajaku indah. Cukup indah. 125 ZR merah hadiah hari jadiku yang ke-16 merubah segala-galanya. Bermodalkan senyuman dan 2-3 ayat-ayat cinta yang dipetik dari novel-novel cinta keluaran PTS, sudah berapa ramai gadis sunti menjadi pemboncengku. Cukup bulan mereka diboncengku. Dan tidak lupa, sudah berapa kolah air mata ibuku mengalir dek perangai nakalku ini. Tidak pernah ada sekelumit rasa kesian terhadap seorang insan yang digelar ibu itu. Mungkin ini yang di gelar keseronokan zaman remaja. Pernah sekali aku rasa menyesal dengan perbuatanku, tapi, rasa itu tak kekal lama. Tamat kem motivasi, rasa menyesal itu hilang bersama memori di brainwash ketika kem itu.
Namaku Ahmad bin Ismail. Tapi malam ini, namaku sudah bertukar. Ahmad bin Aminah. Tiada lagi jeans koyak, t-shirt bling-bling­ Armani Exchange yang dibeli di uptown. Yang tinggal hanya kain putih sepanjang 24 ela.

“Esok masih ada, kata mereka, tapi kita lupa….,” Iphone Aisyah berbunyi.

“Hello sayang, nanti malam esok jangan lupa kenduri tahlil adik I, Ahmad ya,” ujar Aisyah sayu.

1 comment:

Tengkubutang said...

Haiiiii..Cakkk!!
done follow sini no. 228
sudilah kiranya follow me back yea..
he2.. salam kenal.. keep in touch yea..=)

http://tengkubutang.blogspot.com/

dan my 2nd blog
http://kucenkucenbelog.blogspot.com/