Saturday, June 04, 2011

Bicara Naif

Bicara tentang kejujuran.
Aku yang tidak jujur berbual mengenai kejujuran?
Sungguh tidak jujur aku dalam bualan kosong itu.

Jangan sampai kejujuran aku dipersoalkan. Malu tidak terhingga.
Dan kau? masih mempersoal tentang kejujuran kau?
Kejujuran kau yang boleh menjahanamkan hidup kau pada usia seawal 14 tahun?
Aku hormati kejujuran kau. Namun kau terlalu jujur untuk sesuatu kenakalan yang bodoh!
Kau mungkin letih menerima tohmahan. Namun itu hakikat. Kerana kejujuran kau.
Ketelusan membuka bicara yang mengundang keaiban kau dan juga keluarga. Dan kau mula berserah pasrah. Menjelik mereka yang mula bersuara tentang tindakan kau.

Jujur aku katakan aku seorang yang tidak jujur.
Sebab aku masih terpinga-pinga.
Jujur? Kejujuran?
Apa ini?

Dan bagi aku, dek kerna kejujuran melampau kau itu, kau merana. PADAN MUKA kau!
Tak salah untuk menjadi jujur. Dan aku dapat katakan yang kau punya kejujuran membawa padah!
PARAH!

Mungkin kau bersikap jujur demi menutup persepsi rakan-rakan kau yang suka cakap belakang mengenai kehidupan peribadi kau. Dan kau punya ego sendiri. Bangga dengan perilaku kau itu. TAHNIAH!

Dan nama kau melonjak naik! Aku tahu bukan kau pinta untuk menjadi begini. Namun kau punya cita untuk merosakkan masa depan kau. Mengikut nafsu semata-mata. Kau masih ego. Ego untuk tunduk pasrah atas perbuatan nakal kau.

Aku tidak sealim ustaz.
Aku tidak berfalsafah seperti mereka yang punya Dr. diawalan nama.
Dan aku hanya mampu berdoa. Berdoa untuk kau dibukakan pintu hati.
Semoga sukses dihari mendatang wahai budak 14 tahun. Kau punya masa depan. Dan buat waktu ini, masa depan kau sedikit kelam. Dek kejujuran kau itu.

Tahniah!


noTAngan - Ini untuk kau yang punya nama Adinda Milano Evans dalam Facebook.

No comments: