Tuesday, July 12, 2011

Karma Jatuh Ke Riba

Hidup.Mati
Tua.Muda
Kepala botak, cecah bahu.
Utara berada jauh diselatan.
Aku?
Sesat ditengah.

Sesak.Tersepit.
Antara ilusi dalam realiti.
Berjuang, berperang,
Peperangan atas nama keamanan.
Keamanan menuntut pembebasan.
Pembebasan dari kekesalan,
kesal yang tiada rasa kesal.
Berulang kali. Masih berulang.

Sedar?
Tidak!
Separa sedar waktu itu.
Bersandar pada emosi semata-mata.
Marah.Suka.Girang. Kecewa.

Tidak!
Aku separa sedar,
Bukan niat asalku.
Tidak punya pisau,
Tidak punya parang,
Tidak punya molotov,
Tidak!
hanya ini yang aku ada.
Maafkan aku.

Robek, lapah,
Aku tinggal,
Tanpa jahitan.
Sakit?
Maafkan aku.

Roda hamster merah itu senantiasa berpusing,
Betul!
Aku tidak akan berada diatas senantiasa,
Sedar?
Ya!
Aku mula sedar.
Tidak! aku sedar waktu ini,
Aku tahu apa isi hatimu waktu itu.
Bagaimana?
Ya! Karma datang menghadapku.
Aku berada di tempatmu waktu ini.
Dosa silam datang berterbangan,
Ini hukuman duniaku,
Maafkan aku.

No comments: