Saturday, May 07, 2011

Sumbang

Hari demi hari. Jam swatch hijau itu tidak pernah bergerak songsang. Melawan arus rotasi sebenar. Dan itu bermakna aku tiada apa melainkan semakin berusia. Semakin matang barangkali. Matang dan masak dengan suasana sekeliling.
Dan aku sering duduk sendiri, mencari, mengenali. Siapa aku ini. Dan soalan itu takkan dijumpai dibalik muka surat terakhir mana-mana buku. Dan jawapan itu hanya ada pada aku. Sekadar seoprang pelajar yang masih terkontang-kanting dalam pelajaran. Dan masih mencari haluan, Antara minat dan kerjaya. Namun aku gagahi untuk dapatkan segulung ijazah. Kerja apa itu belakang kira.

Dan aku lebih suka  untuk bersendiri untuk memikirkan hal-hal sebegini. Mungkin aku boleh duduk dan memohon kepada Tuhan untuk dibukakan pintu hatiku ini. Dan ada orang pernah bertanya,
"Kau tak bosan ke duduk sorang?"
Kadang-kadang akan rasa bosan. Dan aku akan bersendiri jika aku bermasalah. Dengan kehidupan. Dan aku rasa sendiri itu lebih baik. Dan aku lebih banyak menulis jika aku bersendiri.

Hampir 20 tahun aku hidup. Aku masih tertanya-tanya. Apa sumbangan aku pada komuniti aku?
Dan aku tertarik dengan kata-kata Namron dalam cerita Gadoh.

"Kadang-kadang kita hidup ni bukan untuk bersenang-lenang ajew, aku nak buat sesuatu untuk bangsa aku.Bangsa Malaysia"

Dan aku tahu aku hanya seorang pelajar. Namun tidak salah bukan untuk aku menyumbang sesuatu untuk komuniti aku sendiri? Dan aku akan terus menulis. Walau isinya kosong dan dianggap sampah oleh sesetengah, sebilangan atau segelintir.

Dan suatu senja disebalik hutan konkrit.
Tak terlawan hutan hijau.
sesungguhnya hutan konkritmu lagi gah dari ku.

Canon AT-1
Fujilfilm superia Xtra-400

Dan aku sedikit berbangga. Salah seorang rakan di Facebook aku kembali menulis setelah sekian lama beliau menyepi. Dan aku juga mendapat suntikan semangat untuk menulis juga dari beliau. Walau secara tidak sengaja barangkali. Dan aku harap semangat aku ini tidak berhenti disini. :) Dan aku berharap aku bakal menyumbang sesuatu yang lebih besar untuk komuniti aku lagi.



noTAngan - Dan aku masih mendengar hasil karya kak Fynn Jamal dekat blog beliau. Sumpah aku cinta pada hasil beliau :)

No comments: