Monday, May 02, 2011

Kekuatan Muzik

Salam selamat malam. Suasana hening. Masing-masing mengadap buku.
Aku? Jangan tanya. Biarkan aku melempiaskan nafsu menulis.

Aku dan muzik         | B E T U L |
Aku dan alat muzik  | S A L A H |
Dan mengapa aku kata salah, sebab aku tak reti main alat muzik. Setakat petik gitar 2,3 kod. (-.-'')

Aku memang menggemari muzik. Muzik itu boleh merubah segala-galanya. Dan bagi aku, penulis muzik, menggunakan medium seni ini untuk meluahkan apa yang dirasa. Dan bagi aku, penghayatan paling dapat diamati oleh penyanyi yang menulis lagu itu sendiri.Barangkali apa yang ditulis itu berdasarkan kisah kehidupan beliau sendiri, barangkali.

Dan aku percaya pada kekuatan muzik atau lagu itu sendiri. Kekuatan itu sendiri.Bagi aku, apa bentuk lagu, genre dan gaya penyampaian itu, aku akan layan sekiranya sesuai dengan jiwa dan mood aku sekarang. Dan ramai orang menganggap ia sebagai universal listener. Mungkin barangkali. Dari black metal, hardcore, metal, jazz, grunge dan sebagainya. Dan aku tahu, ramai mempunyai persepsi tersendiri berkaitan dengan muzik. Ramai yang menganggap black metal itu sesat. Bagi aku tidak semua yang sesat. Selagi kau punya batas dalam kehidupan kau. InsyaAllah kau masih selamat dari jalan yang sesat.

Dan bagi aku, selagi bentuk muzik itu best dan boleh melayan mood aku, then it is ok to me. Tak kira la Justin Beiber, Lady Gaga, Celine Dion, Britney Spears. Aku akan layan kalau lagu itu best. Tapi aku tak la nak layan lagu Rebecca Black - Friday. Ini memang sampah tak sedap. Muzik komputer. Dari komposisi muzik ke suara. Argh! itu pendapat peribadi aku. Abaikan.

Sekarang, aku mengalami tekanan jiwa dikala exam week. Maka pemilihan lagu yang slow amatlah perlu. Kalau tak, makin merana la jiwa lara aku. Dan aku telah memilih The World's Greatest Ballads sebagai album yang sesuai untuk aku layan ketika study.


Nanti aku kongsi apa pendapat aku terhadap album ini. Mungkin korang boleh dapatkan album ni. :)
Dan aku sedang asyik melayan album ini sambil membelek-belek nota drilling (-.-'')


2 comments:

lemongrassbeam said...

Aku ikut mood.
Tyme² exam ni sume lagu aku dengar.
Tp byk lagu slow² la. Pasal aku taleh concentrate dgn lagu² keras. hihi

Ń¼dakulalaŃ¼ said...

btol2... aku nak print screen itunes aku nye playlist.tapi segan n x de mase.
sume lagu jiwang2. kah kah kah...
stop sat layan lagu2 keras. kembali melayan lagu2 slow :)