Friday, May 06, 2011

Hari Jumaat?

Jumaat datang lagi,
Membawa seri di pagi hari,
Sungguh tenang sekali,
Moga hari ini lebih dirahmati.

Dan Jumaat datang lagi. Ramai yang berperwatakan baik hari jumaat kan? Kenapa? Itu bukan urusan aku. Itu urusan kau dengan Tuhan kau. Dan aku tahu, Jumaat itu penghulu segala hari. Dan hari jumaat ini sesuai dengan sesuatu yang baik, indah. Dan semua akan berpewatakan baik. Dan


Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud: “Hari yang dijanjikan ialah hari kiamat, hari yang disaksikan ialah hari Arafah dan hari yang menyaksikan ialah hari Jumaat. Matahari tidak terbit dan tidak terbenam pada mana-mana hari yang lebih mulia dan afdal daripada hari Jumaat.” (Hadis riwayat Tirmidzi).

Dari short ke baju melayu,
Dari legging ke baju kurung.
Indah bukan kalau baju melayu dan baju kurung itu dipakai tiap-tiap hari. Menutup aurat bukan?

Adakah ini 1 trend?
Hormat hari jumaat barangkali. Dan mengapa hanya di  hari jumaat? Owh mungkin kerana hari kiamat akan berlaku pada hari jumaat kan. Jadi semua orang nak nampak baik pada hari jumaat.

"Weyh, tak baik menipu doe. Hari nie kan hari jumaat,"

Pernah dengar ayat dekat atas? Kah Kah Kah.
Apa itu? bukan menipu tu memang tak baik tiap-tiap hari ke?

Sila jawab segala pertanyaan aku. Banyak lagi perkara yang berlaku hanya pada hari jumaat, dan sepatutnya semua itu berlaku pada hari lain. Aku rasa korang boleh senaraikan sendiri.

noTAngan  - Kejadian ini berlaku disekeliling aku, dan kadang-kadang berlaku pada diri aku sendiri. Dan aku akui kesalahan aku. tapi bagaimana dengan yang lain? Adakah anda sedar atau tidak?

1 comment:

Anonymous said...

Hmmm. Aku harap hati aku tidak akan pernah terbalik untuk jadi macam tu :)